Als je het hebt over de ISO 9001 norm, dan gaat het om een internationaal erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement. Er worden binnen deze norm richtlijnen gegeven waar een kwalitatief kwaliteitsmanagementsysteem allemaal aan moet voldoen. Deze norm helpt de bedrijfsprocessen van je organisatie te verbeteren en te beheersen. ISO is de naam van de internationale organisatie, International Standardization Organization. Ook alom bekend is de NEN. Dit is een Nederlandse organisatie en vertaalt de ISO normen naar het Nederlands en maakt de normen beschikbaar voor de Nederlandse markt. Interesse in een ISO 9001 cursus?
Wat is het belang van de ISO 9001 norm binnen je organisatie?
Het is zo dat je kwaliteitsmanagement overal binnen een organisatie terugziet. Het zorgt ervoor dat je organisatie voldoet aan wensen, eisen en behoeften van klanten en verschillende andere belanghebbenden. Denk overigens ook aan wet- en regelgeving. Voldoet je organisatie aan de ISO 9001 norm, dan ontvang je een ISO 9001 certificaat. Dit certificaat wordt afgegeven door een deskundig, onpartijdig en onafhankelijk partij. Je laat met zo’n certificaat zien dat je organisatie aan alle eisen voldoet. Ook verhoogt zo’n certificaat de betrouwbaarheid bij klanten en andere belanghebbenden.
Hoe ontvang je een ISO 9001 certificaat?
Wil je een ISO 9001 certificaat ontvangen, dan moet je je als organisatie laten crediteren bij een geaccrediteerde instelling. Deze instelling kijkt of er voldaan wordt aan alle internationale normen van het kwaliteitsmanagement. De eis van de ISO 9001 norm bestaat uit negen basisprincipes. Denk bijvoorbeeld aan betrokkenheid van mensen binnen het bedrijf, het leiderschap en de klantgerichtheid. Behaal je als organisatie de ISO 9001 norm, dan voldoet de organisatie aan alle wettelijke- en klanteisen. Ook wordt er met zo’n certificering aangetoond dat de organisatie constant bezig is met alle processen te verbeteren.
Wat is het verschil tussen de ISO 9000 norm en de ISO 9001 norm?
Je hebt ook de ISO 9000 norm. Het verschil tussen de ISO 9000 norm en de ISO 9001 norm is dat het laatste meer specifieke eisen heeft op het gebied van het kwaliteitsmanagementsysteem. Zo richt het zich nog meer op het streven naar meetbare resultaten en actiever werken aan het verbeteren van de prestaties van de organisatie.